-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8366 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

آيا موسيقي گوش كردن حرام است؟

حضرت امام خميني (ره) ميفرمايد: موسيقي مطرب حرام است و صداهاي مشكوك مانع ندارد و تشخيص با عرف است.

امام خميني، استفتاآت، ج 2، ص 14.

موسيقي به يك تعريف، تركيب اصوات است، به نحوي كه خوش آيند باشد، از اين رو اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد حرام است وگرنه اشكالي ندارد.

آيت الله فاضل لنكراني، جامع المسائل، ج 1، ص 256.

معناي مطرب اين است كه حالت غير عادي براي اشخاص از نظر وَجد و نشاط به وجود آورد، به طوري كه انسان را به وادي فساد و عياشي و خوشگذراني بكشاند و باعث غفلت انسان از خدا شود.

آيت الله فاضل لنكراني، همان.

بنابراين، براساس يك تحليل فقهي ميتوان اظهار كرد كه موسيقي به طور مطلق حرام نيست و گوش دادن به هر موسيقي حرام نميباشد. اگر موسيقي برگرفته از مضامين و اشعار داراي محتواي اخلاقي باشد و مطرب نباشد. حرمتي ندارد و گوش دادن به آن نيز حرام نيست، بلكه موسيقي كه مناسب با مجالس لهو و لعب و فساد باشد حرام است.

بنابراين گوش دادن به موسيقي زماني حرام است كه داراي طرب و ترجيع باشد و مناسب مجالس لهو لعب باشد. اگر صداي زن باشد، حرمت آن مؤكد ميشود.

آيت الله فاضل لنكراني، جامع المسائل، ج 1، ص 254.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.